Systematisk Arbetsmiljö

1. Undersökning

undersökning av verksamheten.

2. Riskbedömning

Bedömning av de risker som synliggjorts vid undersökningen.

3. Åtgärder

Åtgärder för att minska riskerna

4. Kontroll

Kontroll av att åtgärderna faktiskt har bidragit till en bättre arbetsmiljö.​

Vad är systematisk arbetsmiljö?

Skillnaden mellan att arbeta med sin arbetsmiljö och arbeta systematiskt med sin arbetsmiljö är att med systematiskt arbetsmiljöarbete menar en förutsägbarhet och planerade insatser som man dokumenterar. Systematiskt arbetsmiljöarbete, eller SAM, innebär att företag kontinuerligt undersöker och förbättrar arbetsmiljön. Enligt lag måste alla arbetsgivare bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete och integrera det som en naturlig del av verksamheten. Man måste alltså hålla koll på alla de risker som finns på arbetsplatser. Det finns många sätt att göra detta på där ronder, mätningar, medarbetarsamtal och mycket annat är vanliga verktyg att använda. För att effektivt hantera detta ansvar följer många företag fyra steg: undersökning, riskbedömning, åtgärder och kontroll. Genom att tillämpa dessa steg kan företag skapa rutiner som ständigt förbättrar arbetsmiljön. Detta arbetsflöde hjälper dem att identifiera och åtgärda risker, vilket minskar sannolikheten för olyckor och ohälsa.

Arbetsgivare bär ansvaret för att upprätthålla en säker arbetsmiljö, men anställda måste också aktivt följa regler och rapportera brister. Om arbetsgivare försummar arbetsmiljön och en olycka inträffar, kan någon anmäla det som ett arbetsmiljöbrott. Företag kan också förbättra arbetsmiljön genom att regelbundet utvärdera sina rutiner och anpassa dem efter förändrade förhållanden.

Utbildning spelar en viktig roll i ett effektivt arbetsmiljöarbete. Både chefer och personal behöver förstå risker och förebyggande åtgärder. Företag måste också utveckla en arbetsmiljöpolicy och dokumentera sina arbetsmiljöinsatser noggrant. Detta krav gäller för alla svenska företag, som måste säkerställa att alla medarbetare är informerade och delaktiga i arbetsmiljöarbetet. Genom att proaktivt arbeta med dessa aspekter kan företag skapa en tryggare och mer produktiv arbetsplats.

SAM - Arbetsflöde

Undersökning – Det första steget av systematisk arbetsmiljöarbete är att göra en övergripande analys av arbetsplatsen och dess brister. Detta kan vara allt från maskiner som kan skada de anställda till dålig ventilation eller höga ljudnivåer.

Riskbedömning – Efter att man gjort klart undersökningen görs en riskbedömning av de tillbud man samlat in.

Åtgärder – När man är klar med riskbedömningen ska alla tillbud åtgärdas för att undvika att någon skadar sig eller drabbas av ohälsa.

Kontroll – Slutligen så kontrolleras åtgärderna för att säkerställa att man minimerat riskerna för att olyckor inträffar på arbetsplatsen.

SAM-Hjulet

Arbetsmiljö - Vem gör vad?

Arbetsgivaren – Arbetsgivaren har huvudansvaret och behöver känna till arbetsmiljölagen och de arbetsmiljöregler som gäller för arbetsplatsen, så att arbetsmiljöarbetet kan läggas upp på ett bra sätt.

Anställda – De anställda deltar i arbetsmiljöarbetet genom att till exempel rapportera risker, tillbud, sjukdom och olycksfall, föreslå åtgärder och lämna synpunkter på det som genomförts.

Skyddsombudet – Skyddsombudet är med vid planering och genomförande av arbetet, till exempel vid undersökning av arbetsförhållandena, planering av åtgärder och årliga uppföljningar.

Systematiskt arbetsmiljöarbete hos små företag

Små företags utmaningar i det systematiska arbetsmiljöarbetet Arbetsmiljöarbete är en central del av alla arbetsplatser, oavsett storlek. För små företag innebär det dock ofta en särskild utmaning attupprätthålla ett systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). Systematiskt arbetsmiljöarbete handlar om att arbeta förebyggande för att skapa en säker och hälsosam arbetsmiljö och är ett krav enligt Arbetsmiljölagen. För små

Läs mer »

Så genomför du en riskanalys av arbetmiljön på arbetsplatsen

Arbetsmiljön påverkar både individens välmående och produktivitet. Därför är en riskanalys på arbetsplatsen en viktig process för att kunna förebygga och hantera risker. En korrekt utförd riskanalys bidrar till en trygg och hälsosam arbetsmiljö och är även en laglig skyldighet för arbetsgivare i Sverige. Vad är en riskanalys? En riskanalys utgör en strukturerad metod för

Läs mer »
Scroll to Top